راهنمای خرید لباس کار

همیشه یکی از مهم ترین دغدغه های کارفرما، خرید لباس کار بوده و هست. اهمیت این موضوع برای همه کارفرما های محترم، ثابت شده است. در این قضیه فقط موضوع ظاهر کاری نمی باشد؛ بلکه در این مورد امنیت حرف اول را می زند. برای تهیه یک دست لباس کار مناسب کیفیت لباس حرف اول را میزد؛ قطعا شما نمی خواهید خطر جانی کارگران خود را تهدید کند. بنابر این از اهمیت تهیه لباس کار هرچه بگوییم کم گفته ایم زیرا باعث حفظ ایمنی و سلامت نیروی کار در هنگام انجام وظایف و مسئولیت ها، ایجاد نظم و یکپارچگی بین نیروهای کار می شود.

لباس‌ کار چیست؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژیی و با توجه به اینکه در محیط های کاری از ابزارهای مختلفی استفاده می شود و در صورت رعایت نکردن موارد ایمنی، هرکدام از این ابزارها خطرات جبران ناپذیری را به وجود می آورند برای حفظ سلامت جسمانی کارگران لازم است از لباس کار مناسب در محیط کار استفاده شود. لباس‌کار در واقع نوعی پوشش است، که بسته به نوع کار شما جنس های مختلفی دارد. لباس‌کار از آسیب دیدن لباس های شما حین کار و آسیب دیدن قسمت های مختلف بدن شما جلوگیری می کند. لباس کار هم مانند سایر پوشاک انواع مختلفی دارد و با توجه به هر فصل سال شما می توانید لباس کار مربوط به آن فصل را استفاده نمایید.

اهمیت داشتن لباس کار مناسب

داشتن یک لباس کار مناسب از جهات مختلف می تواند دارای اهمیت بسیار زیادی باشد و به همین دلیل نیز در انتخاب لباس کار باید به نکات بسیار مهمی توجه داشته باشید. یکی از مهمترین موارد در خصوص اهمیت این لباس ها این است که لباس کار در ایمنی افراد در برخی از شغل ها بسیار مهم است. این لباس ها در صورتی که به شکل درستی انتخاب شوند می توانند به میزان بسیار زیادی از افراد در برابر آسیب های مختلف محافظت کنند و شرایط خوبی را برای کار کردن افراد ایجاد کنند.

علاوه بر این داشتن لباس کار مناسب در برخی از کسب و کار های دیگر نشان دهنده نظم یک کسب و کار می باشد و از این جهت دارای اهمیت است. لباس کار های نیرو های مختلفی که در یک شرکت فعالیت می کنند متناسب با وظیفه ای که دارند متفاوت است و به همین دلیل این نیروها به راحتی قابل شناسایی هستند.

ویژگی ها مهم لباس کار

یکی از مهم‌ترین مسائلی که هنگام انتخاب لباس کار باید در نظر بگیرید، این است که لباس کار متناسب با شغل چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند از جان افراد محافظت کند. عوامل زیادی در تعیین ویژگی‌ های لباس کار مناسب تاثیر دارند که در زیر به چند مورد اشاره می‌کنیم:

جنس پارچه لباس کار

برای هر کاری متناسب با شرایط محیط کاری، باید از جنس پارچه خاصی استفاده شود. اما در حالت کلی، جنس پارچه باید کیفیت خوبی داشته باشد و در برابر عوامل مختلف، بادوام باشد.

در لباس‌ های مخصوص کار از پارچه‌ های پلی استر پنبه، ویسکوز، کتان، فلامنت و یا ترکیبی از آنها استفاده می‌شود. در انتخاب جنس پارچه باید دمای محیط کار نیز در نظر گرفته شود. لباس گرم در محیط‌های گرم و مرطوب باعث کلافگی و عدم تمرکز خواهد شد.

مواد اولیه مورد نیاز در تولید لباس کار متناسب با شغل

منظور از مواد اولیه شامل نخ دوخت، دکمه، زیپ و غیره است. تمامی چیزهایی که در تولید یک لباس کار مرغوب استفاده می‌شوند، باید متناسب با شغل فرد باشند. به عنوان مثال، در لباس کار برقکار نباید از زیپ و یا دکمه فلزی استفاده کرد. همچنین کلیه این مواد اولیه باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند که در طولانی مدت بادوام باشند.

مدل دوخت لباس کار

مدل دوخت لباس باید با توجه به شغل فرد انجام شود. مطمئنا نحوه دوخت لباس کار برای زنان با مردان تفاوت دارد.

اندازه و سایز لباس کار متناسب با شغل

فرد باید هنگام پوشیدن لباس کار احساس راحتی داشته باشد، به همین دلیل لباس باید متناسب با اندازه و اندام فرد طراحی شده باشد.

توجه داشته باشید که ویژگی‌های لباس کار خوب به این موارد منتهی نمی‌شود، بلکه:

  • لباس کار باید قابل شستشو باشد و به راحتی چروک نشود.
  • فرد بتواند در شرایط مختلف، احساس خوبی با لباس خود داشته باشد.
  • پوشیدن و درآوردن لباس کار باید به راحتی قابل انجام باشد.

نمونه شلوار کار های موجود

انواع لباس کار

لباس کارهای مناسب برای مشاغل مختلف در انواع متفاوتی طراحی و آماده می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و خصوصیات مخصوص به خود هستند. از جمله پرکاربردترین انواع لباس کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لباس کار یکسره یا سرهمی: به صورت یک تکه دوخته می‌شوند و معمولا برای مشاغل خدماتی و تعمیراتی مانند نجاری، جوشکاری و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لباس‌ها معمولا دارای جیب هستند تا افراد بتوانند ابزار مورد نیاز خود را در داخل آن قرار دهند.
  • لباس کار دوبنده: این نوع لباس کار طراحی بدون آستین دارد تا دست فرد در هنگام کار آزادی عمل بیشتری داشته باشد. از لباس کار دوبنده معمولاً برای مشاغل مکانیکی و تعمیراتی، برقکاری و غیره استفاده می‌شود.
  • لباس کار دو تکه: این نوع لباس‌ها به صورت یک شلوار و پیراهن یا کت طراحی می‌شوند که جنس‌های مختلفی داشته و در مشاغلی مانند معادن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • جلیقه کار: این نوع لباس کار در رنگ‌ها و جنس‌های مختلفی وجود دارد که مشاغل مختلف مانند پاکبان‌ها، نیروهایی اورژانس، هلال احمر، راهداری، انتظامی و غیره از آن‌ها استفاده می‌کنند.
  • لباس ضد آب: در طراحی و دوخت این نوع لباس‌ها از پارچه‌های شمعی استفاده می‌شود. معمولا به صورت یکسره و کلاه‌دار دوخته می‌شوند تا از خیس شدن قسمت‌های بدن جلوگیری کنند. صیادان، کارگران پرورش ماهی، لوله‌کش‌ها، ‌محیط‌بانان و غیره از این نوع لباس کار استفاده می‌کنند.
  • لباس کار ضد اسید: این نوع لباس‌های کار از پارچه‌هایی تهیه می‌شوند که مقاومت بالایی در برابر نفوذ مواد اسیدی داشته و نسوز هستند.
  • لباس کار ضد حریق و نسوز: بدون شک این نوع لباس کار مخصوص آتش‌نشانان طراحی شده که در معرض حرارت و آتش قرار دارند. البته افرادی که در نزدیکی کوره‌ها کار می‌کنند نیز از لباس کار نسوز استفاده می‌کنند که مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش دارند.

درخواست مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره فرم زیر را پر کنید .کارشناسان ما طی چند ساعت آینده با شما تماس می گیرند