پست ها

معرفی انواع زیره کفش | چقدر به پای خود اهمیت می دهید؟

زیره کفش

آشنایی با انواع زیره کفش

آیا از انواع زیره کفش و اینکه زیره کفش از چه موادی ساخته می‌شود اطلاع دارید؟ تصور کنید که در جاده‌ای ناهموار راه می‌ روید بدون اینکه کفش مناسب برای آن مسیر پوشیده باشید! مطمئنا تجربه خوبی نخواهید داشت و پا‌های شما اذیت خواهند شد. اینکه شما هنگام استفاده از کفش‌ هایتان تجربه خوب و راحتی داشته باشید به نوع زیره کفش شما بستگی دارد. پس بهتر است که با انواع زیره کفش و ویژگی هر کدام آشنا باشید.

 

آشنایی با انواع زیره کفش

 

زیره کفش چیست و انواع زیره کفش کدامند؟

زیره کفش، قسمت پایینی کفش است که مستقیماً با زمین تماس دارد و از مواد مختلفی مانند لاستیک، چرم، پلی اورتان، ترکیبات پی وی سی و… می‌ تواند ساخته شود. بنابراین بدون اتلاف وقت، بیایید تا با انواع زیره کفش آشنا شویم. به طور عمده 7 نوع زیره کفش در بازار وجود دارد:

  1. زیره لاستیکی (Rubber)
  2. زیره EVA
  3. زیره PU
  4. زیره TPU
  5. زیره ترمو و ترمولایت
  6. زیره PVC
  7. زیره چرمی

1) زیره لاستیکی (زیره Rubber)

همانطور که از نام آن پیداست، این کفی‌ها از لاستیک ساخته شده‌اند. زیره رابر یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین انواع زیره کفش است و در بسیاری از کفش‌ها استفاده می‌شود. کفش‌هایی که دارای این زیره هستند معمولاً در ادارات یا برای پوشاک رسمی استفاده می‌شوند. برخی از کفش‌های کوهنوردی نیز حاوی این نوع کفی هستند. این زیره یکی از بهترین ماده‌ها برای استفاده در کفش‌ چرم زنانه و مردانه هستند.

 

1) زیره لاستیکی (زیره Rubber)

 

  • این زیره‌ها مقاوت و طول عمر بالایی دارند و می‌توان از آنها در تمامی آب و هوا‌ها استفاده کرد.
  • یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های زیره رابر خاصیت ضد آب بودن آن است که آن را کاملا مناسب استفاده در هوای بارانی و برفی می‌کند. به همین دلیل در بوت چرم زنانه و مردانه، بیشتر از این نوع زیره استفاده می‌شود.
  • خاصیت دیگری که این زیره دارد، جلوگیری از لغزش و سر خوردن است که این ویژگی نیز مناسب کفش‌هایی که از این نوع ماده استفاده می‌کنند را برای هوای بارانی و محیط مرطوب مناسب می‌کند.۱) مقداری از دیگر زیره‌ها سنگین‌تر است، به همین دلیل معمولا در کفش‌های راحتی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
  • در صورت استفاده بیش‌ از حد ممکن است ترک بخورد.

 

2) زیره EVA

نام کامل EVA «اتیلن وینیل استات» است که نوعی ماده پلیمری است.  تولید کنندگان کفش، کف کفش های ساخته شده از EVA را  به دلیل سبک بودن آنها معمولاً  برای کفش های مخصوص دویدن، پیاده روی و در کفش های معمولی و راحتی استفاده می کنند. زیره کفش EVA دارای کشش و مقاومت کششی بالا، چقرمگی بالا، و مقاومت خوب در برابر ضربه است.  علاوه بر این دارای ساختار سوراخ حباب بسته نیز می‌باشد که مقاوم در برابر رطوبت، ضد آب و مقاوم در برابر خوردگی شیمیایی آب دریا، گریس، اسید، قلیا و غیره است.

 

2) زیره EVA

 

مزایا:

  •  انعطاف پذیری خوب، حتی در دمای زیر صفر درجه، و به راحتی دچار جمع شوندگی و بد شکلی نمی شود.
  • ثبات شیمیایی خوب، ضد پیری و مقاومت در برابر ازن، و فاقد سمیت است.
  •  وزن سبک و آسان برای پردازش.
  •  دارای رنگ‌بندی عالی، مقاومت خوب در برابر سرما  و مناسب برای انواع آب و هوا.

معایب:

  •   جذب آب به سرعت و به راحتی کثیف شدن
  • مناسب برای حفاظت از محیط زیست نیست.یعنی برای محیط زیست مضر است و به راحتی تجزیه نمیشود.
  • مقاوم در برابر سایش، مقاوم در برابر روغن و مقاوم در برابر تاشوندگی نیست.
  • مقاومت دربرابر فشار بسیار ضعیف است و کف کفش ها اغلب به راحتی تغییر شکل می دهند و پس از فشرده سازی به راحتی قابل برگشت نیستند.

از آنجایی که در دماهای مختلف تغییر شکل می دهند، معمولا با لاستیک و TPU ترکیب می شوند تا از تغییر شکل جلوگیری شود.

 

3) زیره PU

نام این زیره مخفف عبارت پلی اورتان است. پلی اورتان یک ماده پلاستیکی است که به اشکال مختلف وجود دارد. زیره PU نسبت به سایر زیره‌ها چگالی کمتری دارد و دارای بافتی نرم و ارتجاع پذیر است که همین موضوع باعث راحتی پا در کفش و همچنین دوام و ماندگاری آن می‌شود. محبوبیت این نوع کفی به دلیل هزینه پایین‌تر تولید و مزایای بسیار آن، روز به روز در حال افزایش است. از این زیره به دلیل وزن پایین و بافت نرم آن در کفش چرم اسپرت مردانه و زنانه استفاده می‌شود.

بخوانید:  پیراهن مجلسی مناسب چگونه باید باشد

 

3) زیره PU

 

مزایای زیره پلی اورتان:

  • وزن پایین آن به دلیل چگالی کمتر
  • راحتی به دلیل بافت نرم و قابل ارتجاع
  • بادوام بودن
  • هزینه پایین تولید آن

 

4) زیره TPU

پلی اورتان ترموپلاستیک (TPU) یک ترموپلاستیک الاستومری بر پایه پلی اورتان است .نوع جدیدی از مواد است که برای محیط زیست مضر نیست و به همین علت پس از زیره های چرم بیشترین استفاده را در کفش های گابیانی دارد. زیره کفش تی پی یو یک ماده پلیمری خطی است که از دی ایزوسیانات، پلیول ماکرومولکولی و گسترش دهنده زنجیره تشکیل شده است. کاملا شفاف است و خاصیت ارتجاعی آن عالی  است قدرت اصطکاک بالا و سایش بسیار کمی دارد.

TPU مقاوم در برابر شعله بدون هالوژن است همچنین می تواند جایگزین PVC نرم شود تا الزامات حفاظت از محیط زیست را بیشتر برآورده کند.این نوع زیره کفش اغلب در کفش های سافت بال، کفش های بیسبال، کفش های گلف، کفش های فوتبال، کفش های زنانه، بوت های اسکی، بوت های ایمنی و اکثر کفش های اسپرت و کژوال گابیانی زیره های باکیفیت استفاده می شود.

 

4) زیره TPU

 

 مزایا:

  1.  این کفش دارای مقاومت در برابر سایش  خمش، به ویژه در برابر سایش است.
  2. مقاومت در برابر روغن، آب و کپک.
  3. ظاهر خوب

 معایب:

  1. در نفوذپذیری هوا سخت تر، سنگین تر و ضعیف تر است.
  2. مقاومت در برابر حرارت، در برابر آب گرم و فشار ضعیف است.

 

5) زیره ترمو و ترمولایت

در ساخت این زیره‌ها، ترکیبی از مواد pvc و tpu به کار می‌رود. از ویژگی‌های بارز این زیره به می‌توان به مقاوت بالا در برابر لغزش و سایش اشاره کرد. همچنین به دلیل عایق بودن دمای کفش را به خوبی حفظ می‌کند و گزینه‌ای مناسب برای کفش‌های پاییزی و زمستانی است. این کفی نیز مانند TPU در بوت چرم مردانه و زنانه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

5) زیره ترمو و ترمولایت

 

مزایا زیره‌های ترمو و ترمولایت:

  • عایق حرارتی و مناسب استفاده در انواع بوت‌ها
  • مقاوم در برابر سایش و لیز خوردن
  • امکان شکسته شدن ندارد
  • وزن پایینی دارد

 

6) زیره PVC

زیره PVC یکی دیگر از انواع زیره کفش است. PVC نوعی زیره پلاستیکی است که از پلی‌وینیل کلراید ساخته می‌شود و یک ماده مصنوعی است. زیره PVC به‌دلیل استحکام، دوام و قیمت مناسب، یکی از رایج‌ترین انواع زیره کفش است.

زیره PVC در برابر آب و هوا مقاوم است و می‌تواند در محیط‌های مرطوب یا خشک استفاده شود. این زیره‌ها همچنین در برابر سایش و پارگی مقاوم هستند و می‌توانند مدت طولانی دوام بیاورند.

 

6) زیره PVC

 

مزایای زیره PVC:

  • مقاوم در برابر انواع شرایط آب و هوایی
  • دوام و استحکام
  • قیمت مناسب
  • می‌توان آن را در انواع مختلف کفش استفاده کرد

معایب زیره PVC:

  • سنگین‌تر از سایر انواع زیره کفش است.
  • ممکن است در برابر دمای بالا حساس باشد.
  • ممکن است در برابر برخی از مواد شیمیایی حساس باشد.

 

7) زیره چرم

اعتقاد بر این است که اگر به درستی از زیره های چرمی نگهداری شود، از بین تمام زیره ها بادوام تر است یعنی آسیب پذیر بودن زیره چرمی با نگهداری صحیح به حداقل ممکن کاهش می یابد. هم چنین به دلیل اینکه زیره کفش چرم قابلیت تبدیل شدن به هر شکل فرم پایی را دارد می تواند جزو طبی ترین و بهترین نوع زیره کفش به شمار آید.

 

7) زیره چرم

 

زیره های چرم همچنین قابلیت تنفس دارند که پایتان در آن عرق نمی کند و باعث جلوگیری از مشکلات پوستی و قارچی در پاهای شما می شود . هم چنین بیشتر برای فصول گرم سال مناسب هستند و برای فصول سرد به دلیل آسیب پذیری زیره توسط آب ،رطوبت و سرمای هوا چندان توصیه نمی‌شوند.

البته برند چرم گابیانی با طراحی و تعبیه کردن یک لایه رابر بر روی زیره های چرم بوت های چرم مردانه خود این مشکل را حل کرده است و شما همچنان می توانید با اطمینان خاطر از بوت های چرم مردانه گابیانی در باران استفاده کنید. این زیره ها چون ظاهر بسیار شیکی به کفش میدهند طرفداران زیادی دارد ولی باید قیمت بالای آن نسبت به سایر زیره ها را نیز متذکر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *