پست ها

معرفی انواع یقه پیراهن | مدل پیراهن خود را بشناسید

یقه پیراهن

انواع یقه پیراهن مردانه، بر اساس پهنا، ارتفاع و اندازه متفاوت است. همان طور که هر کفش برای یک تیپ مناسب است، هر مدل یقه نیز برای یک مدل کاربرد دارد. با توجه به فرم صورت و استایلی که می خواهید با انواع پیراهن مردانه بسازید می توانید یقه مناسب خود را انتخاب کنید. فاصله بین یقه ها، طول آن و نوع برش یقه در واقع تاثیر زیادی در استایل پیراهن و کاربرد آن دارد و کمتر کسی به آن توجه دارد.

ما در این مقاله انواع مختلف پیراهن مردانه بر اساس یقه را بررسی خواهیم کرد و به شما نشان خواهیم داد که این تکه پارچه چه تاثیری بر استایل شما خواهد داشت تا به شما را در هنگام خرید پیراهن مردانه کمک کند.

معرفی انواع یقه پیراهن

یقه‌ پیراهن های مردانه را باید با توجه به فرم صورت و استایلی که قرار است داشته باشید انتخاب کنید. انواع یقه پیراهن مردانه از لحاظ ارتفاع، اندازه و پهنا متفاوت هستند و همین تفاوت‌ها سبب شده است تا هر مدل یقه برای یک تیپ و استایل خاص مناسب باشد. در ادامه شما را با 8 مدل یقه پیراهن آشنا می‌کنیم که جزو محبوب‌‌ ترین‌ ها هستند.

1) یقه نواری (Band collar)

 

یقه نواری

 

اولین گزینه پیراهن یقه نواری مردانه است که در لباس مردانه کشورهای شرقی بیشتر رایج است و در ایران هم غالبا توسط سیاستمداران پوشیده می شود. همانطور که از ظاهرش پیداست، نمی توان با این مدل یقه از کراوات یا پاپیون استفاده کرد و این مسئله شرقی بودن این یقه را بیشتر اثبات می کند. در زبان انگلیسی به این یقه بند کولار (Band collar، «بند» همان بند موسیقی است) هم می گویند چرا که توسط موسیقیدانان هم استفاده می شود.

یقه پیراهن نواری بخش برگردان و گوشه ندارد. این مدل یقه بسیار معمولی است و اغلب روی پیراهن های کتان و پیراهن های مخصوص ورزش بولینگ پوشیده می شود. یکی از نکات منفی این مدل یقه پیراهن، این است که با این یقه نمی توان کراوات یا پاپیون پوشید.

2) یقه انگلیسی (Camp Collar)

 

یقه آمریکایی

 

یقه انگلیسی یا یقه کمپ نوعی یقه کوتاه و باز با تناسب راحت است. این مدل یقه اغلب روی پیراهن های هاوایی و برخی از مدل های پولوشرت دیده می شود. یقه پیراهن انگلیسی مردانه انتخاب خوبی برای مردان با صورت گرد است، زیرا به کشیده نشان دادن چهره و گردن کمک می کند. مشخص است که با این مدل یقه نیز نمی توان کراوات زد، هم به خاطر ظاهر آن و هم به خاطر کژوال بودن این مدل یقه است.

3) یقه پهن (Spread collar)

 

یقه پهن

 

یقه پهن یکی از رایج ترین انواع یقه پیراهن مردانه است. نوعی یقه همه کاره که می توان آن را با انواع گره های کراوات از جمله گره نیمه ویندزور (یا ویندسور)، تمام ویندزور و گره چهار در دست استفاده کرد. یقه پهن نیز یک انتخاب خوب برای مردانی است که صورت‌های گردتری دارند، زیرا گردن را کشیده نشان می دهد. این یقه را روی انواع پیراهن مردانه می توان دید. یقه پهن فاصله زیادی بین دو سرش (نوک های یقه) دارد، معمولاً 10-15 سانتیمتر. می توان از این مدل یقه پیراهن برای استفاده از انواع کراوات و کت و شلوار استفاده کرد.

4) یقه نوک تیز (Point collar)

 

یقه نوک تیز

 

اسم انواع یقه پیراهن مردانه را بیاورید، قطعا یقه نوک تیز یکی از آن ها خواهد بود. یقه نوک تیز نوع رسمی تری از انواع یقه پیراهن است. بین دو نوکش پهنای باریک تری (نسبت به یقه پهن) دارد و نوک های آن معمولا بلند هستند. یقه نوک تیز انتخاب خوبی برای مردانی است که صورت های کشیده دارند، زیرا نسبت و تناسب ابعاد صورت را متعادل می کند. این مدل یقه پهنای باریک تری نسبت به مدل یقه پهن دارد، معمولاً 5 تا 10 سانتیمتر.

این یقه پیراهن نوعی یقه رسمی است و برای جلسات کاری و مناسبت های خاص انتخاب می شود. می توان آن را با کراوات های مختلف پوشید، اما گره های نیمه ویندزور و تمام ویندزور بهترین انتخاب برای ست شدن با این نوع یقه پیراهن هستند.

بخوانید:  کت و شلوار مدیران چگونه باید باشد

5) یقه دکمه دار (Button-Down Collar)

 

یقه دکمه دار

 

یقه دکمه دار همان طور که از اسمش هم پیداست، دو دکمه در دو طرف خود دارد. دکمه ها در این یقه دو کاربرد دارند. اول این که باعث محکم شدن دو لبه یقه می شوند و دوم این که ظاهری اسپرت با رسمیت کم تری نسبت به سایر انواع یقه پیراهن مردانه دارند. با این حال با استاندارد های مد امروز به راحتی این مدل پیراهن های غیر رسمی با کت و شلوار و کراوات ست می شوند.

برای آقایانی که دوست دارند پیراهن مردانه مجلسی شق و رق بپوشند و یقه دکمه شان هیچ تغییر حالتی ندهد این مدل یقه بسیار مناسب است؛ چون دکمه ها به پیراهن چفت می شوند. بعضی از مدل ها نیز دارای دکمه های مخفی اند.

6) یقه بریده (Cutaway Collar)

 

یقه برش خورده

 

اگر به دنبال انتخاب مدرن تر و هوشمندانه تر هستید، پیشنهاد ما یقه برش خورده است. این مدل به دلیل زاویه زیادتر دو لبه آن نسبت به یقه پهن جلوه بیشتری به تیپ شما می بخشد. گاهی زاویه لبه ها به ۱۸۰ درجه هم می رسد و شبیه به یک خط صاف می شود. خیاطان ایتالیایی علاقه ای زیاد به یقه برش خورده نشان می دهند. به دلیل زیاد بودن فاصله بین دو لبه یه کراوات باید دارای گره بزرگتری باشد.

در صورتی که بدون کراوات از این یقه استفاده می کنید توصیه می شود دکمه های بالایی را باز بگذارید.  این مدل یقه پیراهن یک مدل بسیار رسمی است و مناسب برای رویداد های فرمالیته می باشد. معمولاً یقه بریده یا برش خورده، با پاپیون ست می شود.

7) یقه کلاب (Club Collar)

 

یقه کلاب

 

یقه کلاب یکی دیگر از انواع یقه پیراهن مردانه است با نوک گرد و کوتاه. این مدل یقه را روی پولوشرت هم می توان دید. یکی از کاربردهای خوب این مدل، استفاده از آن در کنار پلیور است، اگر شما پلیور را روی پیراهن می پوشید، این یقه را باید انتخاب کنید. یقه کلاب برای مردانی با صورت گرد می تواند مناسب باشد، به همان دلیلی که اکثر یقه های قبلی برای صورت های گرد خوب بودند، یعنی کشیده تر نشان دادن صورت.

به طور کلی این یقه برای ساختن ست پیراهن و شلوار در کنار لباس های جانبی مثل پلیور و ژاکت عالیست. این مدل یقه پیراهن غیررسمی بوده و اغلب با پلیور پوشیده می شود. می توان آن را با کراوات هم پوشید، که در اینصورت گره چهار در دست قطعا انتخاب خوبی خواهد بود.

8) یقه فراک یا بال (Wingtip Collar)

 

یقه فراک

 

در میان اسم انواع یقه پیراهن مردانه، نام یقه فراک یا یقه بال خیلی شناخته شده است. هم به خاطر ظاهرش و هم به خاطر کارایی خاصش و هم به خاطر این که رسمی ترین نوع یقه پیراهن است. این یقه دو نوک کوچک دارد که به طرفین تا می شود و از نظر ساختاری برای بستن پاپیون عالیست. یقه فراک برای صورت های بلند و کشیده بسیار مناسب است. یقه فراک مهم ترین مدل فرم یقه در طول تاریخ بوده است و کاربرد های بسیار زیادی توسط افراد تاریخی دارد. شما برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر برای این مدل یقه پیراهن مردانه، می توانید به مقاله “یقه فراک یا بالدار چیست” مراجعه کنید.

 

یقه

 

انواع یقه مردانه و تاثیر آن در جذابیت استایل آقایان شاید تا به امروز کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد. این جزو کوچک لباس، حرف های زیادی برای گفتن دارد و تنها برای نگه داشتن پاپیون و کراوات نیست. با توجه به اینکه قصد دارید استایل رسمی برای جلسه کاری داشته باشید یا یک استایل کژوال برای شرکت در یک عصرانه دوستانه، انتخاب یقه لباس مردانه اهمیت پیدا می کند. در نگاه اول، دقت در انتخاب انواع یقه پیراهن مردانه، چندان ضروری به نظر نمی رسد، اما برای داشتن استایل جذاب، لازم است به همین اندازه در انتخاب لباس روزمره خود دقیق شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *