پست ها

همه چیز درباره دستمال جیب | تاریخچه پوشت

دستمال جیب یا پوشت چیست؟

دستمال جیب یا پوشت (Pochette) یک کلمه فرانسوی است که از زمان‌ های دور به زبان فارسی راه پیدا کرده است. این اصطلاح به دستمال‌ های جیبی کوچک، زیبا و رنگارنگی اطلاق می‌شود که معمولا در جیب سمت چپ روی سینه کت آقایان جا می‌گیرند. استفاده از این قطعه پارچه‌ ابریشمی یکی از ساده‌ ترین راهکارهایی است که به استایل مردانه اندکی چاشنی اضافه می‌ کند.

این اکسسوری کوچک و به ظاهر کم‌ اهمیت می‌ تواند یک کت‌ و شلوار معمولی و گاه خسته‌ کننده را به استایلی جذاب، دقیق و خلاقانه تبدیل کند. البته از پوشت می توانید در استایل های کژوال و نیمه رسمی هم آزادانه بهره ببرید و بر جذابیت سبک پوشش خود بیافزایید.

 

 

تاریخچه دستمال جیب

تاریخچه پوشت به چندین قرن قبل برمی گردد، تکامل آن با توسعه مد و لباس رسمی مردانه گره خورده است. تاریخچه پوشت به دوران مصر باستان و یونان باستان باز می‌گردد. در مصر باستان از پودر زرشکی رنگ و پارچه‌های کتان برای ساخت این اکسسوری استفاده می‌شد. در آن دوران، این دستمال‌ های کوچک با استفاده از پارچه‌ های کتانی تهیه شده و با پودری قرمز رنگ‌آمیزی می‌ شدند. در دوران مصر باستان، به‌ همراه داشتن این دستمال‌ های پارچه‌ ای نماد ثروت و قدرت بود.

یونانیان این دستمال‌ های جیبی را عطرآگین می‌ کردند تا همیشه بوی خوشی بدهند و از آن برای اعلام شروع مسابقات و بازی‌ های گلادیاتور های یونانی و حتی ابراز عشق به بانوان استفاده می‌ کردند. خوب است بدانید، این رسم برای اولین بار توسط امپراطور وقت یونان پایه‌ ریزی شد.

با این حال، برخی از افراد ادعا می‌ کنند، پوشت برای نخستین بار در قرن ۸۰۰ میلادی و توسط اعضا کلیسای کاتولیک مورد استفاده قرار گرفت. این افراد یک دستمال سفید را به بازوی چپ‌ شان می‌ بستند تا ارادت خودشان را به کلیسا و خدا نشان دهند.

 

تاریخچه دستمال پارچه ای

 

تاریخچه لباس در جوامع انگلیسی و فرانسوی بسیار جالب است. در نهایت، نظریه رایج این است که در فاصله سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۹ میلادی، ریچارد دوم پادشاه وقت انگلستان از این دستمال جیبی به‌ عنوان نماد مد و فشن استفاده کرد. بنابراین، اگر چه همه ما به‌ خوبی می‌دانیم که استفاده از پوشت به صدها و شاید هزاران سال قبل بر می‌ گردد، با این حال، به‌ سختی می‌ توانیم توضیح روشنی برای ارتباط انواع امروزی آن با مدل‌ های باستانی بیابیم. در اصل، تاریخ استفاده از این دستمال‌ ها به شکل کنونی به چیزی در حدود ۶۰۰ سال پیش بر می‌ گردد.

پوشت‌ ها به طرز معطر و شیک از آن زمان تا امروز به عنوان نمادی از مد و سلیقه به ویژه در انگلیس و اروپا به کار می‌ روند. سرانجام این اکسسوری به عنوان نماد مد از سال‌های ۱۳۷۷ و ۱۳۹۹ میلادی توسط ریچارد دوم، پادشاه انگلستان در زمان خود، معرفی شد و از آن زمان به شکل کنونی در مد و فشن استفاده می‌ شود.

از سال ۱۴۰۰ میلادی، استفاده از دستمال پارچه‌ای در اروپا محبوبیت یافت. افرادی که از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار بودند دستمال‌ های ابریشمی و گلدوزی شده را به‌ عنوان یک اکسسوری کاربردی با خود به این‌سو و آن‌ سو می‌ بردند. نقوش زیبا و طرح‌ های منحصر به‌ فردی که بر روی این دستمال‌ ها دوخته می‌ شدند از ثروت، موقعیت خانوادگی، جایگاه مالی و اجتماعی بسیار بالای فرد خبر می‌دادند.

بخوانید:  راهنمای انتخاب لباس زمستانی | 7 نکته آسان و مهم

جالب است بدانید، اشراف فرانسوی برای مقابله با بوی ناخوشایند بدن‌ شان همیشه دستمال‌ های خود را معطر می‌ کردند. در آن تاریخ، حمام کردن کار ساده‌ ای نبود و امکانات زیادی برای انجام این کار وجود نداشت. بنابراین، کاخ‌ ها، خانه‌ های بزرگ و کوچک و کلیه مکان‌ های بسته از بوی نامطبوع بدن افراد آکنده می‌ شد. معروف است شدت بوی ناخوشایند به‌اندازه‌ ای زیاد بود که حتی در گرمای تابستان خدمتکاران کاخ ورسای فرانسه اجازه نداشتند پنجره‌ ها را ببندند. برخی عقیده دارند، ساخت و استفاده از عطر های گوناگون و باکیفیت هم به همین دلیل در فرانسه آن دوران گسترش یافت.

 

دستمال زنانه

 

به طور خلاصه این دستمال‌ های جیبی هم به ابزاری برای خوش‌ بو کردن فرد و در عین حال، تحت تاثیر قرار دادن خانم‌ ها تبدیل شدند.

بهترین مدل های دستمال جیب های قدیمی، دستمال‌ های دانتل و گلدوزی‌ شده‌ ای هستند که در قرن شانزدهم میلادی در ایتالیا تولید شده و توسط «کاترین دو میچی» به فرانسه وارد شده بودند. این دستمال‌ها از کیفیت بسیار بالا و طراحی منحصر به‌ فردی برخوردار بودند. ارزش این پوشت‌ ها به‌اندازه‌ ای بود که از نسلی به نسل بعد به ارث می‌ رسیدند. استفاده از این دستمال‌ های ارزشمند در انگلستان هم گسترش یافت و از زمان حکمرانی سلسله تئودور به اوج خود رسید. تا جایی که «ماری تئودور» ملکه اسکاتلند و «الیزابت» ملکه بریتانیا هدیه دادن این اکسسوری را به‌ویژه در سال نو رواج دادند.

 

پوشت مدرن

 

قوانین و ویژگی های استفاده از پوشت

  • دستمال جیب یا پوشت ها در سایزهای ۲۵ تا ۴۵ سانتی متری تولید می شوند، که شما با توجه به جیب کت خود از هر کدام می توانید استفاده کنید.
  • جنس دستمال جیب ها انواع مختلفی دارد و هرچه جنس آن ظریفتر و نازک تر باشد، اندازه آن بزرگتر است.
  • جنس های متداول پوشت معمولا ابریشم، سیلک، کتان و نخی می باشد.
  • رنگ دستمال جیب را با توجه به رنگ پوست و استایل خود انتخاب کنید.
  • طرح پوشت با توجه به طرح سایر آیتم های لباس انتخاب می گردد، البته منظور یکسان بودن طرح و رنگ آیتم ها نمی باشد بلکه هماهنگی در طرح ها مد نظر است.
  • اگر پوشت طرح دار انتخاب کرده اید، حتما از کت ساده برای ست کردن با آن استفاده کنید.
  • اگر پیراهن یا کت روشن به تن دارید، بهتر است از دستمال جیب و کراوات تیره رنگ استفاده کنید.
  • پوشت و کراوات مکمل یکدیگر هستند، بنابراین سعی کنید از پوشت و کراوات هماهنگ با یکدیگر استفاده کنید.
  • در مواردی می توانید دستمال جیب را بدون کراوات نیز استفاده کنید که استایل شما غیر رسمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *