پست ها

دکمه سردست را چه موقع ببندیم | همه چیز درباره دکمه سردست

دکمه سردست

موقع خرید لباس رسمی، جدا از دقت و وسواسی که باید در انتخاب کت‌ و شلوار خود به خرج دهید،، دقت به جزییاتی مانند دکمه سردست نیز به همان اندازه مهم است. زیباترین کت‌ و شلوارها اگر تزیینات مناسبی نداشته باشند، نمی‌ توانند آن‌ طور که باید استایل شما را نشان دهند. یکی از کوچک‌ ترین جزئیاتی که بسیاری از مواقع ممکن است فراموش شود و شاید حتی بسیاری از افراد از اهمیت آن بی‌ اطلاع باشند، دکمه سردست یا همان دکمه سرآستین است. اما دکمه سردست چیست و چطور می‌تواند به بهبود استایل و ظاهر شما کمک کند؟ این‌ها سوالاتی است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

دکمه سردست چیست

دکمه سر‌دست یکی از اکسسوری‌ های مردانه است که شاید در نگاه اول بسیار کوچک باشد اما می‌ تواند جلوه خاصی به پیراهن و همچنین استایل شما ببخشد. دکمه سر‌دست بر خلاف دکمه ثابت قابل جدا شدن است و شما می‌ توانید در مواقع غیرر ضروری آن را جدا کنید اما دکمه اصلی از آن جهت که به پارچه دوخت شده است، قابل جدا شدن نیست. دکمه سر‌دست انواع و رنگ‌های بسیار متفاوتی دارد و معمولا متناسب با رنگ کت و شلوار یا کراوات، دکمه سر‌دست مناسب انتخاب می‌ شود. دکمه سر‌دست را می‌ توان با هر سبک پوششی ست کرد اما بهتر است از آن در مراسم‌های خاص و با سبک کلاسیک استفاده شود.

دکمه سر‌دست مانند یک بست کوچک بر روی مچ آستین پیراهن مردانه عمل می‌کند و کمک می‌کند تا لبه پایینی آستین با فرم خوبی بسته بماند. سوراخ‌ هایی در دو طرف این نوع دکمه وجود دارد که دو طرف سر آستین را روی هم نگه می‌ دارد. به طور معمول یک بخش متحرک یا قفل کوچک بر قسمت زیرین دکمه سر‌دست طراحی شده است که بعد از فرو کردن دکمه در سر آستین با قفل کردن آن مانع بیرون آمدن آن از سوراخ آستین می شوید.

در واقع دکمه‌ سر آستین تنها برای کت‌ های مجلسی نیست و شکل نگین آن می‌ تواند تعیین کند که آیا می‌ توانید از این دکمه در استایل اسپرت خود نیز استفاده کنید یا خیر. به همین دلیل انواع نگین شیشه‌ای و فلزی در اشکال مربع، دایره، مثلث و مستطیل را می‌ توان در این دکمه سردست‌ ها دید. بخش نگین به جز زیبایی، باعث گیر کردن دکمه سردست به جادکمه و خارج نشدن آن نیز می‌ شود.

اما اگر بپرسید اصلی‌ترین امتیاز استفاده از دکمه سردست چیست باید بگوییم، این دکمه به اطرافیانتان این پیام مهم را مخابره می‌کند که شما به ظاهرتان اهمیت می‌ دهیدو در نتیجه از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستید. به عبارتی شما برای استایلتان وقت گذاشته، به جزئیات اهمیت می‌دهید و همین باعث جذاب شدن ظاهرتان می‌ شود. همچنین شما می‌ توانید از دکمه سر آستین به عنوان وسیله‌ای برای ایجاد هماهنگی بین پیراهن و کت‌ و شلوارتان استفاده کنید. در این راستا دقت در انتخاب نوع نگین اهمیت زیادی داشته و باید با توجه انجام شود.

تاریخچه دکمه سردست

دکمه سردست‌ها در قرن هفدهم محبوبیت پیدا کردند. آن‌ها برای مردانی ساخته شدند که به چیزی پیچیده‌ تر و خاص‌ تر از دکمه‌ های معمولی روی لباس‌ هایشان نیاز داشتند. در گذشته، مردان برای ساختن دکمه سردست، یک دکمه‌ی طلایی و نقره‌ای را روی یک زنجیر کوچک می‌ چسباندند و از قسمت جادکمه‌ ی آستین رد می‌ کردند تا پیراهن و کتشان را به یک‌ دیگر متصل نگه دارند. با گذشت زمان، دکمه سردست‌ تبدیل به یک آیتم لوکس برای مردان شیک‌ پوش و فرهیخته شد. مردانی که لباس‌ های رسمی یا تاکسیدو می‌ پوشیدند، اغلب دکمه سردست‌ هایی بسیار جذاب و با تزیینات خاص را استفاده می‌ کردند.

برخی از محبوب‌ ترین مدل‌ های دکمه سردست از موادی مانند سنگ‌ها، انواع فلزات گران‌ بها و پارچه‌ های مختلف ساخته می‌ شد. انقلاب صنعتی که در دهه‌ی ۱۸۰۰ رخ داد، راه را برای تولید دکمه سردست‌ ها باز کرد. در نتیجه آن زنجیرهای ساده با بست‌ هایی که به راحتی باز و بسته می‌ شدند، جایگزین شدند. طراحان لباس آن‌ قدر از پیشرفت دکمه سردست‌ ها هیجان‌ زده بودند که به سرعت شروع به تولید لباس‌ های رسمی کردند که به راحتی بتوان همراه آن‌ ها از دکمه سردست استفاده کرد.

در قرن نوزدهم مردم بیشتر و بیشتر شیفته‌ ی دکمه سردست‌ شدند به طوری که برخلاف چیزی که مرسوم بود، آن‌ها را با لباس‌های روزانه و معمولی می‌ پوشیدند!

دکمه سردست از چه بخش‌هایی تشکیل شده است

اجزای دکمه سردست
شاید تعجب کنید دکمه به این کوچکی چه مکانیزمی دارد و بستن برخی از انواع آن چقدر سخت است. برای اینکه مناسب‌ ترین آنها را انتخاب کنید، بهتر است ابتدا نحوه عملکردشان را بدانید.

۱. سطح، رویه یا صورت دکمه

این قسمت همان بخش از دکمه سردست است که مستقیم دیده می‌ شود. ممکن است از سنگی قیمتی، پارچه، چرم یا نظایر آنها ساخته شده باشد. این قسمت مهم ترین قسمت دکمه سردست می باشد که باعث اختلاف مدل و قیمت می شود.

۲. پایه

قسمتی است که از سوراخ مچ آستین می‌ گذرد و به قسمت متحرک متصل می‌ شود.

۳. قسمت متحرک

قسمت متحرک، قسمت دوم دکمه سردست است که ۹۰ درجه می‌ چرخد تا در جای خودش قفل شود و مانع از لغزیدن دکمه سردست از سوراخ می‌ شود. این قسمت در ناحیه داخلی مچ شما قرار می‌گیرد و درمعرض دید مستقیم قرار ندارد. برخی از انواع دکمه سردست مانند مدل زنجیری، مدل توپی و گره‌ای ابریشمی، قسمت متحرک و پایهٔ راست ندارند و درعوض با زنجیر، پایه منحنی یا ریسمان بسته می شوند. در این مدل‌ ها هر دو طرف دکمه سردست مشابه هم هستند.

 

انواع دکمه سردست

دکمه سردست دارای اشکال و ساختارهای بسیار متنوعی است. از مدل هایی با قفل لولایی گرفته تا آنهایی که ساختاری ثابت یا متغییری دارند. در زیر با برخی از رایج ترین مدل های دکمه سردست آشنا شوید.

مدل دم نهنگی یا ویل بک

مدل دم نهنگی یا ویل بک

ویل بک (Whaleback) یا دم نهنگ به این دلیل به این نام معروف شده است که سازوکار قسمت متحرک آن شبیه دم نهنگ است. این مدل هم محبوب است هم کاربردی.

قسمت متحرک را بچرخانید و به حالت عمودی موازی با پایه قرار دهید و از سوراخ مچ آستین بگذرانید. سپس آن را برعکس بچرخانید، به‌طوریکه این بار بر پایه عمود شود. به این شکل آن را قفل می‌ کنید.

مزایای ویل بک

  1. استفاده از آن آسان است
  2. ارزان‌ قیمت است.

معایب ویل بک

  1. معمولا کم‌ دوام است.
بخوانید:  استایل وینتیج چیست | همه چیز درباره استایل Vintage

این دکمه‌ها چون راحت‌تر تولید می‌شوند قیمت زیادی ندارند. همچنین استفاده از آن بسیار راحت است. مشکل این است که بسته به کیفیت و دفعات استفاده، فشاری که به سازوکار آن وارد می‌شود باعث می‌شود آسیب ببیند یا بشکند. این دکمه از نوع دکمه‌های یک‌ طرفه است. یعنی فقط رویه آن تزئینی است. شما می توانید از این مدل در سایت ما دیدن فرمایید.

مدل بولتی یا گلوله ای

مدل بولتی یا گلوله ای

قسمت متحرک این مدل شبیه گلوله است و به همین دلیل به این نام معروف شده است. این دکمه هم محبوبیت زیادی دارد و جزو مدل‌های رایج است.

برای استفاده از این دکمه سردست باید مطمئن شوید که قسمت متحرک را با پایه به‌ شکل موازی قرار داده‌اید. کافی است آن را از سوراخ مچ آستین عبور دهید، سپس آن را برگردانید تا قفل شود.

مزایای بولتی

  1. استفاده از آن آسان است
  2. مقرون‌ به‌ صرفه است.

معایب بولتی

  1. این مدل هم دوام چندانی ندارد.

به‌دلیل تولید آسان و انبوه، مقرون‌ به‌ صرفه است ولی دوام چندانی ندارد. ممکن است تحت استفاده نادرست بشکند.

اگر به مدل گلوله ای غلاقه مند هستید می توانید از این محصول دیدن فرمایید

مدل گل میخی یا ساده

مدل گل میخی یا ساده

این مدل کاملا به گل‌ میخ یا دکمه میخی شباهت دارد. هر دو طرف این دکمه سردست مشابه هم است. سبک آن کلاسیک است. طرحی ساده دارد و معمولا توجه زیادی را جلب نمی‌کند.

برای استفاده از آن باید قسمت پایین آن را به طرفین کج کنید تا نسبت به سوراخ سرآستین زاویه ۹۰ درجه بگیرد. وقتی از سوراخ عبور دادید دوباره آن را صاف کنید. درست به روشی که دکمه معمولی پیراهن را می‌بندید.

مزایای گل‌میخی

  1. طراحی آن دوطرفه است
  2. ماندگارتر است.

معایب گل‌میخی

  1. بستن آن آسان نیست.

ازآنجاکه این دکمه‌ها ثابت هستند، دوام بیشتری هم دارند، زیرا فشاری به آنها وارد نمی‌کنید. همچنین چون هر دو سمت آنها به یک مدل است، شما را خوش‌تیپ‌تر نشان می‌دهد، چون از هر طرف به مچ آستین‌تان نگاه کنید طرح دارد.

 

مدل توپی

مدل توپی

پشت این دکمه سردست یک توپی بزرگ دارد که با زنجیر یا پایه منحنی به رویه دکمه (صورت آن) متصل شده است.

برای استفاده، ابتدا قسمت کوچک‌تر را کج کنید و با فشار از سوراخ سرآستین رد کنید، سپس آن را صاف کنید. سبک این مدل هم کلاسیک است.

مزایای مدل توپی

  1. تقریبا هیچ‌وقت خراب نمی‌شود.

معایب مدل توپی

  1. بستن آن آسان نیست.

این دکمه به‌دلیل نداشتن قطعات متحرک دوام بیشتری دارد. بااین‌حال بستن آنها از همه انواع دکمه سردست دشوارتر است.

 

مدل زنجیری

مدل زنجیری

این دکمه جزو قدیمی‌ترین دکمه‌های سردست بوده است و پیش از انقلاب صنعتی هم وجود داشت. هر دو سمتش یکسان هستند و با زنجیر به هم متصل شده‌ اند.

برای استفاده از آن با زاویه مناسب، باید یک طرف آن را از سوراخ عبور دهید و بعد آن را به‌حالت اول برگردانید. سبک این دکمه سنتی است.

مزایای مدل زنجیری

  1. طراحی دو طرفه دارد.

معایب مدل زنجیری

  1. به‌خاطر داشتن زنجیر کمی شل است.
  2. به‌راحتی نمی‌ توان آن را بست.

زنجیر باعث می‌شود آستین‌ تان کمی آزادتر بماند. هر دو طرف این مدل صورت دارد.

 

مدل قفل شونده یا لولا دار

مدل قفل شونده یا لولا دار

این مدل احتمالا مدرن‌ ترین دکمه سردست است که به‌ لطف مکانیزم نوآورانه‌ اش مانند ساعت مچی بسته می‌ شود.

دقت کنید که لولای آن باید به‌ شکل تخت قرار بگیرد و سپس از سوراخ سرآستین رد کنید. حالا دوباره آن را باز کنید که قفل شود. این مدل را می‌توان به سبک معاصر نزدیک دانست.

مزایای مدل قفل‌شونده لولادار

  1. به‌خوبی محکم می‌شود.

معایب مدل قفل‌شونده لولادار

  1. برای اینکه بستن آن را یاد بگیرید باید بیشتر تلاش کنید.

نگران نباشید، کافی است نحوه بستنش را یاد بگیرید؛ بعد از مدتی می‌توانید سریع و آسان آن را ببندید. هر دو طرف آن به یک شکل هستند و به همین دلیل جذابیت بصری را در هر دو طرف سرآستین ایجاد می‌کنند. این مدل کاملا امروزی است.

 

مدل گره ابریشمی

مدل گره ابریشمی

این دکمه تماما از ابریشم ساخته شده است و دو گره یکسان دارد که با ریسمان به هم متصل شده‌اند. رنگ‌های آن متنوع هستند و ظاهری فانتزی دارد. به همین دلیل برای موقعیت‌های کژوال یا روزانه مناسب‌ تر است و جالب نیست که از آن در رویداد های رسمی یا محیط‌های کاری حرفه‌ای استفاده کنید.

هریک از گره‌ها را با فشار از هریک از سوراخ‌های سرآستین رد کنید. به همین سادگی بسته می‌شود.

مزایای گره‌ای ابریشمی

  1. مقرون‌ به‌ صرفه است.
  2. بستن آن سخت نیست.

معایب گره‌ای ابریشمی

  1. دوام زیادی ندارد.
  2. هر جایی نمی‌ توان از آنها استفاده کرد.

این مدل معمولی‌ ترین و مقرون‌ به‌ صرفه‌ ترین دکمه سردست است. مشکل این است که معمولا دوام زیادی ندارد و برای رویدادهای رسمی مناسب نیست. بنابراین فقط در موقعیت‌ های کژوال باید از آنها استفاده کنید.

همه مدل‌ های دکمه سردست در همین چند دسته قرار می‌گیرند. تنها تفاوت آنها در طرح، رنگ و جنس‌شان خواهد بود.

دلایل استفاده از دکمه سردست

انواع دکمه سر دست که امروزه در بازار وجود دارد، برای تکمیل استایل آقایان معرفی شده است. همانطور که گفته شد این اکسسوری با توجه به اندازۀ کوچک خود می تواند تأثیر بسزایی در زیبایی و ظاهر آقایان و لباس های طراحی شده برای آن ها داشته باشد. یکی از دلایلی که باعث شد انواع دکمه سر دست توسط افراد استفاده شود این بود که برخلاف دکمه های ثابت، می توان آن ها را جدا کرد و به همین دلیل، در زمان شست و شوی لباس، دکمه ها آسیب نمی بینند.

یکی دیگر از دلایل به کارگیری انواع دکمه سر دست در استایل آقایان، این است که باعث می شود لبه های آستین، خوش فرم تر نشان داده شود. به طور کلی، این اکسسوری مردانه باعث می شود که علاوه بر شیک تر جلوه کردن استایل آقایان، طراحی لباس ها در قسمت آستین ها نیز به خوبی به نمایش گذاشته شود.

جمع بندی

دکمه سرآستین از آن جزئیاتی است که بسیار نادیده گرفته می‌ شود، اما تأثیر زیادی بر خوش‌ پوشی شما خواهد داشت. مردان زیادی موقع پوشیدن کت‌ و شلوار کراوات و یا پاپیون می‌ زنند و حتی وسواس زیادی در انتخاب کمربند خود به خرج می‌ دهند، اما دکمه سردست اغلب اوقات فراموش می‌ شود، بنابراین اگر از آن استفاده کنید، استایل خود را متفاوت کرده‌ اید. دکمه سردست برای خاص‌ پسندان، افرادی که دوست دارند برای خود یک امضای استایلی بسازند، بهترین گزینه است.

اگر شما هم به خرید دکمه سردست علاقه مند شدید کافی است این محصول دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *