پست ها

همه چیز درباره پارچه لینن | پیراهن لینن مردانه

آیا می دانستید که پارچه‌ ای وجود دارد چند دهه دوام دارد و گذر زمان و شست و شو، به زیبایی اش اضافه می کند؟ جالب است بدانید که پارچه لینن ، چنین ویژگی‌ هایی دارد! البته این‌ ها را که گفتیم فقط بخش بسیار کوچکی از ویژگی‌ های پارچه لینن به شمار می ‌روند. پارچه لینن، پارچه ‌ای طبیعی با قدمتی دیرینه است که از گذشته‌ های دور تا به امروز، از آن برای دوختنِ لباس، وسایل منزل و حتی مومیایی کردن استفاده می ‌شده است. پارچه لینن یا لنین؟ بهتر است بدانید که واژه صحیح، پارچه لینن هست که به اشتباه عموم مردم آن را لنین می خوانند.

در این مطلب، به معرفی پارچه لینن می پردازیم.

پارچه لینن چیست؟

پارچه لینن از الیاف گیاه کتان (flax) ساخته شده که بسیار محکم و بادوام است. لینن با این‌ که شباهت‌ هایی با پنبه دارد اما با توجه به ریشه‌ی لاتین Linum و یونانی Linon، می‌ توان گفت که الیاف این پارچه از بذر کتان به‌ دست می‌ آید. در واقع این پارچه با جدا سازی الیاف از بخش میانی ساقه‌ های گیاه کتان ایجاد می‌ شود. با این‌ که لهستان، اتریش، فرانسه، آلمان، دانمارک، هلند، ایتالیا، اسپانیا و سوئیس همگی از پروش‌ دهندگان الیاف کتان هستند، با این‌ حال بهترین الیاف گیاه کتان و باکیفیت‌ ترین نوع پارچه لینن در جهان در سه کشور بلژیک، اسکاتلند و ایرلند تولید می‌ شود.

هر چند که لینن به پنبه شبیه است، اما به جای اینکه از طریق غلاف هایی که در اطراف دانه های پنبه رشد می کنند، تولید شود، از طریق الیاف استخراج شده از طریق ساقه های گیاه کتان ساخته می شوند. پوشاک تولید شده با پارچه لینن برای اقلیم های گرم و مرطوب مناسب است. برخلاف پنبه که مدت زمان زیادی می تواند رطوبت را حفظ کند، لینن به سرعت خشک می شود.

با این وجود تولید کننده لینن مجبور است که زمان و منابع بیشتری را نسبت به تولید پنبه صرف نماید که این مسئله از زمان اختراع ماشین پنبه پاک کنی منجر به کاهش پایداری محبوبیت این پارچه شده است. با این حال ویژگی های مطلوب و منحصر به فرد لینن از کاهش کلی تولید جهانی این پارچه جلوگیری کرده است و کشورهای خاصی مانند چین به تولید لینن در مقادیر نسبتا معقولی ادامه می دهند.

قبل از اینکه به ادامه بحث در مورد این پارچه پرداخته شود، لازم است تا تفاوت بین دو عبارت لینن و لنین (linen) مشخص گردد. هر چند که لینن به الیاف مبتنی بر کتان که معمولا در وسایل خانگی و انواع خاصی از پوشاک مورد استفاده قرار می گیرند، اشاره دارد، اما لنین عبارتی است که مردم برای اشاره به انواع خاصی از وسایل خانگی و پوشاک به کار می برند که ممکن است این محصولات از طریق الیافی به غیر از الیاف کتان نیز تولید شوند. سابقه استفاده از عبارت لنین به زمانی بر می گردد که اغلب لباس های زیر، ملافه های خواب و حوله ها از طریق لینن ساخته می شدند، اما این روزها این عبارت قدیمی می تواند گاهی اوقات اشتباه گرفته شود.

لینن

 

یه نگاه به این پیراهن ها بنداز

پیراهن اسپورت گلدوزی رنگ سفید کد 5238

880,000 تومان
پیراهن اسپورت گلدوزی رنگ سفید کد 5238: ترکیب رنگ های سفید و مشکی هیچوقت از دنیای مد جا نمی ماند. شما می توانید این محصول را با هر رنگی ست کنید اما پیشنهاد جامه سرا قطعا یک رنگ تیره می باشد.
  • برش اسلیم فیت
  • پارچه پوپلین کش
  • سایزبندی از S تا XXL

پیراهن اسپورت گلدوزی رنگ سرمه ای کد 5237

880,000 تومان
پیراهن اسپورت گلدوزی رنگ سرمه ای کد 5237: ست رنگ سرمه ای با رنگ سفید می تواند یک گزینه جذاب برای استایل شما باشد. رنگ سرمه ای نمادی از حرفه ای بودن و جدی بودن می باشد.
  • برش اسلیم فیت
  • پارچه پوپلین کش
  • سایزبندی از S تا XXL

پیراهن اسپورت گلدوزی رنگ مشکی کد 5236

880,000 تومان
پیراهن اسپورت گلدوزی رنگ مشکی کد 5236: برای ست کردن رنگی با رنگ مشکی نگرانی نخواهید داشت؛ چراکه رنگ مشکی از دسته رنگ های خنثی می باشد. با استفاده از رنگ های تیره می توانید خود را لاغر تر نشان دهید!
  • برش اسلیم فیت
  • پارچه پوپلین کش
  • سایزبندی از S تا XXL

پیراهن اسپورت گلدوزی رنگ سرمه ای تیره کد 5235

880,000 تومان
پیراهن اسپورت گلدوزی رنگ سرمه ای تیره کد 5235: رنگ سرمه ای نمادی از حرفه ای بودن و جدی بودن می باشد. ست رنگ سرمه ای با رنگ سفید می تواند یک گزینه جذاب برای استایل شما باشد.
  • برش اسلیم فیت
  • پارچه پوپلین کش
  • سایزبندی از S تا XXL

پیراهن اسپورت گلدوزی رنگ قهوه ای کد 5234

880,000 تومان
پیراهن اسپورت گلدوزی رنگ قهوه ای کد 5234: رنگ قهوه ای از دسته رنگ های گرم می باشد که می توان آن را در گروه رنگ های پرطرفدار و خنثی دانست. این پیراهن را می توانید با ست اکسسوری های چرم عسلی ست کنید.
  • برش اسلیم فیت
  • پارچه پوپلین کش
  • سایزبندی از S تا XXL

پیراهن اسپورت گلدوزی رنگ مشکی کد 5233

880,000 تومان
پیراهن اسپورت گلدوزی رنگ مشکی کد 5233: رنگ مشکی یک رنگ غالب و یک رنگ خنثی می باشد به همین دلیل برای ست کردن آن با رنگ های دیگر نگرانی نخواهید داشت.
  • برش اسلیم فیت
  • پارچه پوپلین کش
  • سایزبندی از S تا XXL

پیراهن اسپورت گلدوزی رنگ سرمه ای کد 5232

880,000 تومان
پیراهن اسپورت گلدوزی رنگ سرمه ای کد 5232: رنگ سرمه ای یک رنگ غالب و یک رنگ خنثی می باشد به همین دلیل برای ست کردن آن با رنگ های دیگر نگرانی نخواهید داشت. برای حرفه ای تر نشان دادن خود، این رنگ یک انتخاب عالی است.
  • برش اسلیم فیت
  • پارچه پوپلین کش
  • سایزبندی از S تا XXL

پیراهن اسپورت گلدوزی رنگ مشکی کد 5231

880,000 تومان
پیراهن اسپورت گلدوزی رنگ مشکی کد 5231 : رنگ مشکی یک رنگ غالب و یک رنگ خنثی می باشد به همین دلیل برای ست کردن آن با رنگ های دیگر نگرانی نخواهید داشت.
  • برش اسلیم فیت
  • پارچه پوپلین کش
  • سایزبندی از S تا XXL

تاریخچه لینن

به نظر می رسد که مردمان زمان نو سنگی (Neolithic) از لینن برای ساخت منسوجات بیش از 36 هزار سال پیش استفاده می کرده اند. بنابراین لینن یکی از قدیمی ترین پارچه های تولید شده به شمار می آید که سابقه آن حتی ممکن است به بیش از شواهدی که باستان شناسان آن را کشف کرده اند، برسد. پازل بعدی شواهد تاریخی استفاده از لینن به خانه های باستانی روی رودخانه های کشور سوئیس که در حدود 10 هزار سال پیش ساخته شده اند، مربوط می شود. براساس اظهار نظر باستان شناسان، لینن برای اولین بار در بین النهرین مورد استفاده قرار گرفته است. هر چند که استفاده از لینن برای تولید پوشاک در بین النهرین، عمدتا برای افراد ثروتمند جامعه به کار می رفت، اما به کار بردن لینن در مصر باستان بسیار گسترده و شایع بود.

بخوانید:  آیا پوشیدن جلیقه لازم است | هر آنچه لازم است درباره جلیقه بدانید

به دلیل آب و هوای مصر به طراحی لباسی نیاز بود تا بتواند در برابر نور خورشید مقاومت کند و سریع به خنک شدن بدن اجازه دهد. چون لینن به طور طبیعی سفید است، توانست به انتخاب معقولی برای این موضوع تبدیل گردد. قابلیت تنفس عالی و عدم جذب سریع رطوبت باعث شد تا لینن به پارچه محبوب و با ارزشی در مصر تبدیل شود. این پارچه جهت ساخت کفن های مخصوص خاکسپاری برای مومیایی ها نیز به کار می رفت چراکه دوام بسیار زیادی دارد و می تواند چندین سال عمر مفید داشته باشد.

یونانی های باستان از لینن برای تولید پوشاک و وسایل خانگی استفاده می کردند و بعد ها اهالی کشور فینیقیه (Phoenicians)، تولید لینن را به اروپای غربی معرفی نمودند. با این حال سوابق تاریخی نشان می دهد که از سوی قدرت های اروپایی برای آموزش تولید کتان در میان جوامع کشاورزی تا قرن 12 میلادی هیچ تلاش خاصی صورت نگرفته است. اما در ادامه ایسلند به مرکز تولید لینن اروپا تبدیل شد و تا قرن هجدهم میلادی، شهر بلفاست (Belfast) به واسطه تجارت پر رونق لینن در آن، به لینن پولیس (Linenopolis) معروف بود. لینن در سراسر عصر استعمار محبوب باقی ماند، اما چون تولید پنبه ارزان تر و آسانتر بود، باعث شد تا نقش اصلی که لینن در صنعت نساجی اروپا بر عهده گرفته بود، کم کم به فراموشی سپرده شود.

پارچه پیراهن لنین

 کاربرد پارچه لینن

لینن از نظر تاریخی یکی از محبوب ترین محصولات نساجی جهان محسوب می شود. از مصر باستان گرفته تا دوران رنسانس ایرلند، بسیاری از فرهنگ ها از لینن به عنوان منبع غالب الیاف پوشاک و وسایل خانگی استفاده نموده اند. لینن این روزها برای بسیاری از اهداف مشابهی که سابقا به کار می رفت، باز هم مورد استفاده قرار می گیرد، اما این الیاف امروزه درصد بسیار کمتری از بازار نساجی جهان را به خود اختصاص داده اند. علاوه بر این، بسیاری از کاربردهای اصلی لینن، مانند تولید پیراهن و شلوار به طور گسترده با پنبه جایگزین شده است.

با این حال در اقلیم های گرم هنوز هم برای تولید هر لباسی در مقادیر زیاد از لینن استفاده می شود. مردمی که در نزدیکی نواحی استوایی زندگی می کنند، می توانند از مزایای مقاومت در برابر رطوبت لینن بهره ببرند، اما خاصیت جذب رطوبت کم و رنگ طبیعی سفید این پارچه ذاتا نور خورشید حاوی گرما را منعکس می کند.

تولید کنندگان برای تولید هر چیزی که معمولا از طریق پنبه یا ابریشم ساخته می شود، می توانند از لینن استفاده کنند. مثلا این پارچه می تواند برای تولید پیراهن، شلوار، لباس مجلسی زنانه، دامن، ژاکت، ژاکت مخصوص ورزش، جلیقه و طیف متنوعی از لباس های غیررسمی و رسمی به کار گرفته شود. علاوه بر این، لینن هنوز هم محبوب ترین ماده برای تولید لباس زیر به حساب می آید و معمولا برای تولید لباس خواب و رقص نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

به غیر از کاربردی که لینن برای تولید پوشاک دارد، به عنوان ماده ساخت وسایل خانگی نیز از محبوبیت زیادی برخوردار است. پیدا کردن دستمال سفره و پارچه های رومیزی تولید شده از لینن بسیار متداول است. هر چند که این روزها پنبه برای تولید حوله ها بسیار محبوب است، اما پیدا نمودن حوله های دستی، حوله های آشپزخانه و حوله های حمام تولید شده از طریق لینن نیز امکان پذیر می باشد. هنوز هم پیدا کردن روبالشی و ملحفه ساخته شده از پارچه لینن امکان پذیر است. یکی از مزایای لینن برای استفاده در رختخواب به دوام پذیری این پارچه مربوط می شود؛ دستیابی به تراکم های نخ بالا بدون مواجه شدن با مسائل مربوط به دوام در لینن نسبت به پنبه ممکن است. تنها کاربرد صنعتی لینن، تولید بوم نقاشی است.

پارچه پیراهن لینن

در مجموع کاربردهای پارچه لینن را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • برای تولید پوشاک: استفاده شده در پیراهن، شلوار، لباس مجلسی زنانه، دامن، ژاکت، ژاکت مخصوص ورزش، جلیقه، لباس زیر، لباس های خواب و رقص
  • برای تولید وسایل خانگی: استفاده شده در تولید دستمال سفره، پارچه رومیزی، حوله های دستی، آشپزخانه و حمام
  • برای ساخت وسایل مربوط به رختخواب: استفاده شده در روبالشی و ملافه
  • برای کاربردهای صنعتی: استفاده شده در بوم نقاشی

ویژگی های پارچه لینن

الیاف پارچه لینن کشی نیست به همین خاطر اگر این لباس را به شکل طولانی مدت تا کنید ظاهرش به هم می ریزد برای مثال: نباید اجازه دهید یقه لباس یا کت لینن شما تحت فشار قرار بگیرد چرا که ممکن است الیافش بشکند. پارچه لینن یک پارچه بسیار خنک است که هوا را به راحتی ازخود عبور می دهد، بسیار بادوام است و در مقایسه با پارچه های پنبه ای و ابریشمی بسیار درخشان تر و زیباتر است یکی ازخصوصیات منحصربه فرد این پارچه لطافت و نرمی آن است که حتی پس از چندین بار شستشو و استفاده، نرم و لطیف تر می شود.

به دلیل جنس خوب و سازگاری اش به خوبی رنگ های مختلف را می پذیرد و رنگ های خاص و چشم گیری از آن در بازار موجود است. به سرعت رنگ را می پذیرد و به ندرت پیش می آید که رنگ پس دهد. این جنس پارچه در دسته پارچه های مناسب برای تابستان نیز می باشد و به خاطر سبک و لطیف بودن، پوست شما در لباسی که از جنس لینن باشد به راحتی نفس می کشد.

لنین

  • این پارچه پرز نمی دهد و کرک نمی شود و از بافت مستحکم و مقاوم برخوردار است به قدری که استحکام لیف آن از پنبه هم بیشتر است.
  • این پارچه نگهداری و شستشوی راحتی دارد.
  • هر چقدر بیشتر استفاده می شود زیبایی و درخشش بیشتر می شود.
  • از این پارچه به دلیل جنس بسیار خوب آن برای دوخت شومیز، پیراهن و مانتو بسیار استفاده می شود.
  • نکته مهم دیگر اینکه لینن از دسته الیاف طبیعی است و ساختار گیاهی دارد، پس محصولات تولید شده از آن کمتر ایجاد حساسیت می کنند.

پیراهن لینن مردانه

پیراهن پارچه لینن

با توجه به توضیحاتی که بابت پارچه لینن گفته شد، بدیهی است که استفاده از این پارچه، در انواع مختلف پیراهن می تواند انتخابی با دوام و به صرفه باشد. پیراهن لینن یک گزینه بسیار مناسب برای هر سلیقه ای می باشد چراکه پارچه لینن در انواع رنگ های متفاوت تولید می شود و قابل ست شدن با هر استایلی است. این نوع پیراهن برای فصل های گرم سال یا حتی مناطقی که به لحاظ جغرافیایی در شرایط گرم وجود دارند، یک انتخاب عالی است.

به دلیل نوع بافت پارچه لینن امکان رفت و آمدن هوا از آن وجود دارد و باعث خنکی بدن و در نتیجه تعریق کم تر می شود. شما می توانید به هنگام خرید پیراهن لینن روی طول عمر آن حساب کنید. این پارچه از دوام بسیار بالایی برخوردار است به طوریکه می توانید از طول عمر چند ساله پیراهن خود مطمئن باشید.

شستشوی پارچه لینن

راهنمای شست و شو لباسهای لینن

برای شستشوی لباسها با جنس پارچه لینن، لباس های لینن رنگی را از مشکی ها و سفید ها جدا کنید و جدا شستشو کنید. برای آسیب نرسیدن به لباس حتما از مواد شوینده ملایم استفاده کنید. شستشو را با آب ولرم ۳۰ درجه سانتی گراد و زمان بسیار کم انجام دهید. از ماندن لباس در آب برای مدت زمان طولانی خودداری کنید. دما های بالاتر و یا پایین تر باعث آسیب به الیاف پارچه و بیشتر چروک شدن لباس و یا آبرفت بیش از حد معمول در پارچه می شود و پارچه را تا ۲۰ درصد ضعبف می کنند.

از سیکل ملایم ماشین استفاده کنید و بیش از حد شستشو و خشک کن ماشین را روی دور تند قرار ندهید. به هیچ عنوان از سفید کننده استفاده نکنید. از فشار زیاد به لباس و یا به اصطلاح چلاندن لباس خودداری کنید. لباسهایی با جنس لینن را هم می توان با دست و هم با ماشین لباسشویی شستشو کرد.
در صورت رعایت موارد فوق هیچ گونه آسیبی به بافت پارچه و لایی لباس نخواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *