رنگ سال 2024 انتخاب شد!
رنگ سال 2024 انتخاب شد! حتما این جمله را شنیده اید که یک رنگ در سال ترند می شود و به عنوان رنگ سال معرفی می شود و معمولا اینگونه بیان می شود که پنتون رنگ سال را مشخص کرده است. اما پنتون چیست؟ پنتون، نام شرکتی در ایالات متحده است که در زمینه رنگ فعالیت می کند. معمولا افرادی که در زمینههای طراحی گرافیک، صنعت مد، دکوراسیون و… فعالیت میکنند، شناخت بیشتری درباره این شرکت دارند.
کمپانی پنتون، نخستین بار در سال 1950 به عنوان یک شرکت “چاپ و نشر” کار خود را شروع کرد. شخصی به نام هربرت با دانش شیمی خود به مدت 6 سال در واحد چاپ این شرکت مشغول بکار شد و با ایده سیستم رنگی برگرفته از جدول مندلیف که در آن هر رنگ دارای یک عدد مختص به خود است و امکان اشتباه گرفتن رنگها بخصوص در میان طراحان مد و… را به حداقل می رساند، توانست سود قابل توجهی را برای شرکت بدست آورد.
پس از کسب این موفقیت، نام شرکت به پنتون (به معنای همه رنگها) تغییر کرد و چنین عواملی باعث شدند تا شرکتی که در اوایل دهه 1960 تنها در زمینه تولید کارتهای رنگی برای چند شرکت لوازم آرایشی فعالیت میکرد، مسیر خود را تغییر داده و در نتیجه در سال 1963 اولین سیستم تطبیق رنگ را تولید کند. شرکت پنتون در سال 2000 مسئله رنگ سال را ارائه داد. جالب است بدانید که این مسئله مورد استقبال بسیار زیادی از سوی طراحان قرار گرفت؛ این مسئله سبب شد تا این موضوع همچنان ادامه یابد و هرساله در زمانی مشخص رنگ سال انتخاب شود.
Peach Fuzz رنگ سال 2024
موسسه رنگ پنتون روز پنجشنبه رنگ سال 2024 خود را نامگذاری کرد و نیاز ما را به شفقت و ارتباط انسانی در سال پیش رو اعلام کرد. با توجه به مشاوره رنگ تاثیرگذار، تنها یک سایه می تواند در این قسمت ظاهر شود: رنگ صورتی-نارنجی را ملایم، گرم و دنج، ظریف و دلچسب توصیف می کند.
پرز هلویی، یک “تنالیته هلویی مخملی” به معنای “تمایل ما به پرورش خود و دیگران است که روح فراگیرش ذهن، بدن و روح را غنی می کند.”
آیزمن، مدیر اجرایی شرکت پنتون، در یک انتشار خبری گفت: “در جستجوی رنگی که اشتیاق ذاتی ما برای نزدیکی و ارتباط را نشان دهد، رنگی را انتخاب کردیم که گرما و ظرافت مدرن باشد. سایه ای که با شفقت طنین انداز می شود، آغوشی ملموس را ارائه می دهد و بدون زحمت بین جوان ها و نسل ها ارتباط ایجاد می کند.”
پنتون برای انتخاب رنگی که رنگ سال آینده را تعیین می کند، روندهای نوظهور را در طیف وسیعی از صنایع در نظر می گیرد. کارشناسان صنعت سرگرمی و فیلم های تولیدی، هنرمندان جدید، مد، تمام زمینه های طراحی، مقاصد سفر آرزویی، سبک های زندگی جدید، شرایط اجتماعی-اقتصادی و سایر تاثیرات را بررسی می کنند.
این شرکت میگوید: «ممکن است از تکنولوژی ها، مواد، بافت ها و جلوههای جدیدی که بر رنگ، پلتفرمهای رسانههای اجتماعی مرتبط و حتی رویدادهای ورزشی آتی که توجه جهانی را به خود جلب میکنند، برای انتخاب رنگ ها تأثیر بگیریم.»
رنگهای سال پنتون در نهایت به توسعه محصول و تصمیمات مصرفکننده در مد، طراحی صنعتی و داخلی، بستهبندی محصول و سایر حوزههای صنعتی شکل میدهند. این رنگ قطعا وارد صنعت پوشاک نیز خواهد شد تا پیراهن، شلوار، کت و شلوار و… زیادی را در این رنگ ببینیم.
پنتون قبلا Viva Magenta یا قرمز پرشین را برای سال 2023 و Very Peri یا رنگ یاسی را برای سال 2022 انتخاب کرده بود. این شرکت گفت که رنگ جدید نارنجی-صورتی راحتی، آرامش و زیبایی را به دنیای دیجیتال می آورد. مدرن است، در حالی که به گذشته نیز اشاره دارد.
لوری پرسمن، معاون رئیس شرکت پنتون گفت:”در زمان آشفتگی در بسیاری از جنبه های زندگی ما، نیاز ما به پرورش، همدلی و محبت بیشتر می شود، همانطور که تصورات ما از آینده آرام تر می شود. به ما یادآوری می شود که بخش مهمی از یک زندگی کامل، داشتن چیزهای خوب است. سلامتی، استقامت و قدرت برای لذت بردن از آن. پرسمن اضافه کرد: ما به رنگی نیاز داشتیم که “سبکی ملایم و حضور مطبوع آن ما را به آینده ببرد.”
بسیاری در شبکه های اجتماعی با این انتخاب موافق بودند و آن را زیبا و با طراوت توصیف کردند. دیگران رنگ را خسته کننده، غیر قابل لمس و نامطلوب پنداشتند. برخی از کاربران هلویی را یادآور رنگهای قدیمی می دانند. در یکی از کامنت های اینستاگرام آمده است که این رنگ «من را به یاد رنگ دکوراسیون خانه های دهه 90 می اندازد» واکنشها به این اعلامیه نشان داد که بسیاری از مردم انتظار یک سال سبز را داشتند. یکی از کاربران نوشت: «حداقل با سبز تیره ست میشود، اما احساس میکند مردم به امید، رشد مجدد و استواری نیاز دارند که با یک سال سبز همراه است»