پست ها

پارچه کشمیر چه خصوصیاتی دارد | انواع پیراهن کشمیر مردانه

کشمیر

حتما برای شما هم پیش آمده موقع خرید پیراهن به نوعی نا آشنا بر بخورید. پیراهن کشمیر، با پارچه متفاوت و البته اسم متفاوت. اگر شما هم این مدل پیراهن را در فروشگاه دیدید و می خواهید اطلاعاتی درباره آن کسب کنید، این مقاله برای شماست.

پارچه کشمیر چیست

این پارچه هزاران سال است که در کشور نپال و منطقه ای به نام کشمیر در کشور هند تولید شده است. کشمیر نوعی پارچه خاص می باشد که از گونه ی بومی بز، گرفته می شود. این بزها نام خود را از منطقه ای در هیمالیا با نام کشمیر گرفتند. بزهای کشمیری معمولا در مناطقی از مغولستان، چین، افغانستان و ایران یافت می شوند. اما امروزه چین و مغولستان بزرگترین تولیدکنندگان پارچه کشمیر هستند. پوشش بیرونی پوست این بز یک لایه مو است که به عنوان موی محافظ شناخته می شود و در تمام طول سال وجود دارد. اما در زیر این لایه محافظ، یک لایه زیری نرم تری قرار دارد، که برای تهیه پارچه کشمیر استفاده می شود.

فرآیند جمع آوری پشم در فصل بهار انجام می شود. با گرم شدن هوا، بزها به طور طبیعی مو های پوست خود را می ریزند. پس از جمع آوری مو، فرآیند تبدیل به نخ شروع می شود. اولین مرحله از این فرآیند، مو زدایی می باشد. این یک فرآیند مکانیکی است که موهای درشت را از موهای ریز جدا می کند. در برخی از مناطق از شانه زدن برای از بین بردن موها استفاده می شود. هنگامی که مو زدایی کامل شد، موها را می توان رنگ کرد و به نخی تبدیل کرد که می توان آن را بافت و تبدیل به پارچه کرد تا لباس و لوازم جانبی کشمیری درست شود.

 

پارچه کشمیری

 

کشمیر برای چه استفاده می شود

پارچه کشمیر یک پارچه سبک و لطیف است و این باعث شده که در صنعت مد و پوشاک محبوبین بالایی به دست آورد. این پارچه با پوست بدن سازگار است و باعث حساسیت نمی شود و به علت گرم بودن این پارچه، می توان آن را برای بافتن لباس هایی مانند کلاه، شال گردن، دستکش و جوراب استفاده کرد. پارچه کشمیر را همچنین می توان برای ساخت پارچه بافت، تا برای تولید کت، ژاکت، پتو، شلوار و همینطور پیراهن استفاده شود.

لباس کشمیری

نحوه شست و شو پارچه کشمیر

  • لباس کشمیری خود را در آب ولرم بشویید (زیر 30 درجه) و همچنین انتخاب مواد شوینده مناسب را اولویت قرار دهید.
  • در صورت وجود هرگونه رد یا لکه، با دقت با دستان خود و با استفاده از مواد شوینده کار کنید و از مالش بیش از حد که ممکن است باعث سایش قابل مشاهده در لباس شما شود، خودداری کنید.
  • لباس خود را کاملا بشویید، اما آن را چروک نکنید، زیرا خطر کشیده شدن آن را به دنبال دارد.
  • برای خشک کردن، لباس خود را روی یک حوله تمیز و خشک پهن کنید، سپس به آرامی، از حوله دیگری استفاده کنید و آن را بغلتانید و آب اضافی آن را بگیرید. آویزان کردن لباس کشمیری برای خشک شدن می تواند باعث تاب برداشتن لباس شما شود و شکل ظاهری خود را تا حدی از دست بدهد، بنابراین به جای این کار، می توانید آن را روی یک قفسه خشک کن یا صاف روی حوله خشک دیگری به شکل مناسب قرار دهید.
بخوانید:  همه چیز درباره دستمال جیب | تاریخچه پوشت

 

چرا کشمیر اینقدر گران است

چند عامل وجود دارد که این پارچه بسیار گرانتر از نخ های دیگر است. اولین چیزی که باید در نظر گرفت کمبود آن است. عرضه این پارچه در جهان به دلیل ماهیت پشم بزهای کشمیری بسیار محدود است. موهایی که برای تهیه این پارچه استفاده می‌شوند را می‌توان فقط یک بار در سال برداشت کرد و حتی پس از انجام آن، زمانی که موهای درشت‌تر، چربی و کثیفی‌ها جدا شد، حجم کلی، به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.
به طور کلی، یک بز متوسط تنها 200 گرم پشم در سال تولید می کند، در مقایسه با گوسفندی که می تواند در یک بازه زمانی 3 کیلوگرم پشم تولید کند، این مقدار واقعا کم می باشد.
سفر این پارچه از بز به کمد لباس نیز کمی پیچیده تر از فرآیند تولید پارچه پشم گوسفندی است. پس از خروج از مزرعه، الیاف خام، رنگ شده و هوادهی می شود تا از جمع شدن پارچه به خود جلوگیری شود. مرحله بعد، فرآیندی است که موهای ریز را با ورقه‌هایی جدا می‌کنند، که سپس اصل پشم به صورت نخ ریسیده شده و به تولیدکنندگان ارسال می‌شود.
پیراهن کشمیری

پیراهن های کشمیری

همانطور که گفته شد این پارچه به دلیل سبک و لطیف بودن مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفته است. و باتوجه به اینکه این پارچی نوعی پشم می باشد میتواند در فصل سرما بسیار مورد استفاده قرار بگیرد. یکی از این استفاده ها پیراهن کشمیری می باشد. این مدل پارچه به دلیل سازگاری با پوست باعث حساسیت نمی شود پس شما می توانید این لباس را حتی بدون زیرپوش استفاده کنید.

در تولید این نوع پیراهن از دو طرح ساده و چهاخانه استفاده می شود اما طرح چهارخانه از محبوبیت بیشتری برخوردار است. مدل های چهارخانه در دو رنگ یا بیشتر عرضه می شوند که همین مورد باعث تنوع بیشتر و جذابیت رنگی شود، تا بیشتر سلایق را تحت تاثیر خود قرار دهد. اما در نظر داشته باشید که مدل پیراهن های کشمیری به هیچ هنوان رسمی نیست یعنی ست کردن آن با لباس های رسمی مثل کت و شلوار می تواند ظاهری نا مطلوب درست کند اما برای استایل های روزانه یا حتی نیمه رسمی می تواند یک انتخاب بی نظیر باشد.

 

جمع بندی

پیراهن کشمیری برای فصول سرد یک انتخاب عالی است. به طوری که می توانید یک ست جذاب برای خود بسازید. در این مقاله سعی شد تا پارچه کشمیر و همینطور نحوه تولید آن، و مراقبت های مربوط به این پارچه برای شما عزیزان معرفی و توضیح داده شود. امیدواریم که این مقاله برای شما سودمند باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *