پست ها

راهنمای انتخاب لباس فرم اداری مردانه

لباس فرم اداری

نوع پوشش می تواند بیانگر هویت و شخصیت ما باشد مخصوصا اگر قرار است برای محل کار آن را کنیم. در کار های اداری ما نمی توانیم هر پوشش دلخواه خودمان را به تن کنیم چرا که اداره، می تواند یک مکان رسمی باشد. برخی از ادارات ممکن است لباس های فرم خود را به یک شکل انتخاب کنند در این صورت باید به قوانین احترام گذاشت. اما اگر در محل کار شما هم قانون خاصی برای انتخاب لباس فرم وجود ندارد و اداره خرید لباس فرم را به عهده خودتان گذاشته است، این مقاله مخصوص شما است.

 

راهنمای انتخاب لباس فرم اداری مردانه

نوع پوشش در اداره ها و نهاد دولتی معمولا به دو صورت رسمی و نیمه هستند. اگر محیط محل کار شما نیمه رسمی می باشد نیازی نیست برای کت و شلوار هزینه کنید. شما می توانید با ترکیب یک پیراهن کلاسیک ساده و یک شلوار کتان یا پارچه ای یک استایل نیمه رسمی و شیک داشته باشید. در استایل نیمه رسمی استفاده از اکسسوری های کت و شلوار مثل کراوات، پاپیون و یا جلیقه اصلا ظاهر خوبی ندارد.

اما اگر شما در یک سازمان رسمی یا یک نهاد دولتی مشغول به کار هستید، باید یک استایل رسمی انتخاب کنید و بهترین گزینه برای لباس فرم اداری رسمی، کت و شلوار است. توجه داشته باشید که برای پوشیدن کت و شلوار در اداره نباید از کت و شلوار مجلسی استفاده کرد چرا که کت و شلوار برای لباس فرم اداری تفاوت های زیادی با کت و شلوار مجلسی دارد.

 

انتخاب پیراهن برای لباس فرم اداری

 

انتخاب پیراهن برای لباس فرم اداری

همانطور که گفته شد اگر خرید لباس فرم اداری بر عهده خود شما است، در شرایط رسمی پیشنهاد می شود به سراغ کت و شلوار بروید. حالا یکی از قسمت های مهم کت و شلوار، پیراهن آن است. برای خرید یک پیراهن خوب در شرایط رسمی باید سراغ یک مدل ساده و کلاسیک رفت. مدل های بدون جیب پیراهن ظاهری رسمی تر دارند پس بهتر است به سراغ پیراهن های جیب دار برای کت و شلوار نروید. رنگ بندی یکی دیگر از فاکتور های مهم برای انتخاب پیراهن در لباس فرم اداری می باشد.

در اداره های رسمی معمولا از رنگ های خنثی و روشن برای پیراهن کت و شلوار استفاده می شود. رنگ هایی مثل سفید، خاکستری، آبی آسمانی و…

سایز پیراهن اداری برای چطور نشان دادن بدن شما خیلی مهم است. پیراهن های اندامی برای اداره ها چه رسمی و چه نیمه رسمی اصلا مناسب نیست. از طرفی اگر برش پیراهن گشاد باشد می تواند اندام های شما را چاق تر نشان دهد. بهتر است در این مواقع به سراغ پیراهن هایی با نوع برش اسلیم فیت بروید. این مدل پیراهن ها طوری طراحی می شوند که اندام شما را نشان نمی دهند و همچنین روی بدن شما به صورت افتاده قرار نمی گیرند. برای خرید یک پیراهن در لباس فرم اداری، طرح آن باید ساده باشد.

انتخاب یک پیراهن راه راه یا چهارخانه برای پوشیدن با کت و شلوار می تواند ظاهر بدی از شما نشان دهد چرا که این مدل پیراهن ها، ظاهری نیمه رسمی دارند و ترکیب آن با کت و شلوار که یک لباس فرم اداری رسمی است، می تواند گزینه بدی باشد.

انتخاب کت و شلوار برای لباس فرم اداری

انتخاب کت و شلوار برای لباس فرم اداری

برای انتخاب کت و شلوار سازمانی رنگ یکی از مهم ترین فاکتور ها می باشد. فراموش نکنید که شما نماد و نماینده محل کارتان هستید پس برای انتخاب رنگ کمی محدود می شوید. در روانشناسی رنگ ها، رنگ های تیره نماد جدیت و حرفه ای بودن است. پس انتخابتان باید یکی از رنگ های تیره باشد. رنگ هایی مثل مشکی، سورمه ای، خاکستری تیره و… می توانند گزینه های خوبی برای لباس فرم اداری باشند.

بخوانید:  انواع کت برای آقایان

کت و شلوار ها دارای چند نوع دکمه دوزی هستند. تک دکمه، دو دکمه، سه دکمه و دو سینه که البته هر کدام قواعد خاصی برای بستن دکمه هایشان دارند و پیشنهاد می شود این قواعد را در محل کار هم رعایت کنید.

کت و شلوار های اداری ممکن است به صورت جدا هم عرضه شود یعنی شما بتوانید کت و شلوار را به صورت تکی و جداگانه تهیه نمایید. در اینطورت حتما باید به جنس پارجه استفاده شده در آن دو توجه کنید. برای خرید کت و شلوار برای لباس فرم اداری بهتر دنبال مدل خاصی از کت و شلوار نباشید مثلا تاکسیدو اصلا مناسب اداره نمی باشد.

پیشنهاد میکنیم در انتخاب کت و شلوار اداری اولویت خود را برای راحتی بگذارید چرا که قرار است چندین روز در هفته آن را به تن کنید. همین قضیه باعث می شود به تار و پود های کت و شلوارتان فشار بیاید و عمر آن کم شود. برای جلو گیری از این موضوع پیشنهاد می کنیم به جای اینکه برای لباس فرم اداری خود هزینه زیادی را بپردازید، آن هزینه را برای دو یا چند کت و شلوار بگذارید و مکررا آن ها را با هم تعویض کنید تا پارچه هایشان کمی استراحت کنند.

همانطور که گفته شد قرار کت و شلوار اداری خود را چند روز در هفته به تن کنید پس بهتر است در کت و شلوارتان از پارچه هایی با تراکم نخ کم تر از 150 استفاده شود تا میان دوام و راحتی یک اعتدالی برقرار شود.

 

استفاده از اکسسوری در لباس فرم اداری

 

استفاده از اکسسوری در لباس فرم اداری

به طور کلی زیاده روی در استفاده از اکسسوری چه در محیط رسمی و چه محیط نیمه رسمی کار درستی نیست. اگر در یک محیط نیمه رسمی مشغول ب کار هستید، اکسسوری های کت و شلوار مثل کراوات یا پاپیون اصلا مناسب نیست. می توانید از ساعت مچی یا یک انگشتر استفاده کنید. اگر محیط کاری شما رسمی است و شما پوشش کت و شلوار دارید نباید از اکسسوری های مجلسی استفاده کنید.

مثلا استفاده از پاپیون، جلیقه یا دکمه سر دست می تواند ظاهری زیبا به شما بدهد اما این ظاهر مناسب مهمانی است نه محل کار. ولی در مواردی شما می توانید از کراوات استفاده کنید چرا که کراوات ظاهری تجاری تر و رسمی تر نسبت به پاپیون دارد.

 

جمع بندی

همانطور که گفت شد انتخاب یک پوشش مناسب، می تواند نشان دهنده هویت و شخصیت ما باشد. شما با انتخاب یک پوشش درست می توانید میزان حرفه ای بودن خود در کار را نشان دهید. لباس فرم اداری قسمت مهمی برای محل کار شماست و به نوعی می تواند بیانگر نوع حرفه شما باشد پس انتخاب لباس فرم اداری نه تنها برای شما، بلکه برای شرکت هم باید مهم باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *